BORNEO SABAH ARAMAII

Saturday 15 June 2013

Sabah RCI to resume June 17

PETALING JAYA: The Royal Commission of Inquiry on illegal immigrants in Sabah will resume on June 17 until June 21.
Commission secretary Datuk Saripuddin Kassim said in a statement that the proceedings will commence at the Federal Court at the Kota Kinabalu Court Complex at 9:30am.
So far a total of 107 witnesses have testified before the five-man panel led by former Chief Judge of Sabah and Sarawak Tan Sri Steve Shim Lip Khong.
The commission started its first hearings in Jan 14 this year.
In March, His Majesty the Yang Di-Pertuan Agong extended the commission's hearing period for six months, from March 21 to Sept 20.
The government first announced the forming of the commission in Aug 2012 to investigate allegations of Malaysian citizenship and identity cards handed out to foreigners since the 1980s.
The Star 

29 comments:

  1. tiadagunakerjalebih17 June 2013 at 23:23

    Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) untuk menyiasat pendatang tanpa izin diSabah akan meneruskan pendengarannya untuk lima hari dari 17-21 Jun.

    ReplyDelete
  2. tiadagunakerjalebih17 June 2013 at 23:26

    Mendalami kefahaman mengenai kesenian dan kebudayaan merupakan matlamat yang dibawakan oleh artis antarabangsa dan mahakarya mereka kepada masyarakat kita

    ReplyDelete
  3. tiadagunakerjalebih17 June 2013 at 23:27

    tema untuk Pesta Seni Rakyat keempat tahun ini ialah "Memahami Budaya Timur'. Buat julung kali, penganjur tahun ini akan menunjukkan mahakarya dari Jepun dengan 14 peserta Jepun.

    ReplyDelete
  4. SIFF adalah sebuah acara antarabangsa untuk mempromosi pelancongan kebudayaan yang dianjurkan oleh Kementerian Kebudayaan dan Alam Sekitar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga program ini berjaya menarik pelancongan yang bertambahan.

      Delete
  5. tiadagunakerjalebih17 June 2013 at 23:29

    Kejayaannya dari 2001 hingga 2013, telah membawa Sabah ke satu tahap lebih tinggi dan telah memperkenalkan ia sebagai satu destinasi pelancongan kebudayaan yang bukan sahaja unik dan diperkaya dengan pelbagai seni dan kebudayaan etnik tetapi juga alam semula jadi

    ReplyDelete
  6. Objektif SIFF adalah untuk menggalak kefahaman dan keamanan melalui kebudayaan, memperkukuh hubungan melalui kebudayaan, mempromosi pelancongan berdasarkan kebudayaan dalam kalangan negara-negara yang mengambil bahagian dan mempromosi Sabah sebagai sebuah destinasi 'Malaysia Truly Asia'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. The concept is indeed good to bring a good recognition to the public.

      Delete
  7. tiadagunakerjalebih17 June 2013 at 23:34

    Kerajaan Negeri komited memberikan sokongan dan dorongan kepada wanita di negeri ini untuk melihat golongan ini agar setanding dengan kejayaan wanita lain di seluruh negara dan dunia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wanita sekarang berbakat tinggi dan boleh menjadi teladan yang baik untuk yang lain.

      Delete
  8. tiadagunakerjalebih17 June 2013 at 23:34

    Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman berkata, kerajaan akan memastikan permintaan, pandangan dan keperluan khususnya dalam membangunkan wanita didengar dan diberikan pertimbangan sewajarya.

    ReplyDelete
  9. tiadagunakerjalebih17 June 2013 at 23:35

    Sesungguhnya kaum wanita di Sabah telah menunjukkan komitrnen dan memainkan peranan penting dalam membantu kerajaan khususnya bagi menjaga kepentingan dan kebajikan bukan sahaja kaum wanita tetapi juga golongan memerlukan seperti kanak-kanak dan orang kelainan upaya.

    ReplyDelete
  10. tiadagunakerjalebih17 June 2013 at 23:36

    Musa meminta MPWS supaya terus membantu kerajaan khususnya dalam perkembangan kemajuan wanita dan masyarakat di negeri ini.

    ReplyDelete
  11. tiadagunakerjalebih17 June 2013 at 23:37

    Jangan menganggap pelantikan ini sebagai satu keistimewaan, tetapi sebagai satu tanggungjawab besar ke arah memantapkan kaum wanita di Negeri ini pada keseluruhannya

    ReplyDelete
  12. tiadagunakerjalebih17 June 2013 at 23:37

    Jainab menyifatkan barisan kepimpinan baharu MPWS adalah satu kombinasi yang mantap dan merangkumi segenap aspek.

    ReplyDelete
  13. tiadagunakerjalebih17 June 2013 at 23:38

    peranan MPWS bukan sahaja tertumpu kepada usaha menbangunkan wanita tetapi juga masyarakat.

    ReplyDelete
  14. Kesediaan pendatang tanpa izin membayar sebarang amaun untuk mendapatkan kad pengenalan (IC) Malaysia telah membawa kepada kewujudan sindiket pemalsuan IC di Sabah, Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) yang menyiasat isu pendatang tanpa izin di Sabah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aktiviti ini bukan baru di Malaysia.

      Delete
  15. Pensyarah kanan Sosial Sains Universiti Malaysia Sabah (UMS) Dr Dayang Suria Mulia berkata memperoleh IC merupakan strategi pendatang tanpa izin untuk kelangsungan hidup di Sabah dan mereka bersedia membayar harga tinggi untuknya.

    ReplyDelete
  16. "Mereka berpendapat dengan memiliki IC Malaysia akan memudahkan mereka di sini kerana terdapat banyak kelebihan dengan memiliki IC," katanya.

    ReplyDelete
  17. Dayang Suria juga berkata pendatang tanpa izin mempunyai saudara-mara di Sabah yang memudahkan mereka untuk datang ke sini.

    ReplyDelete
  18. semoga masalah ini akan dapat diatasi dengan komitmen dari semua pihak.

    ReplyDelete
  19. tentu rakyat tidak sabar menanti keputusan RCI ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. RCI akan membuat rumusan tidak lama lagi, kami menantikan perkembangan selanjutnya.

      Delete
  20. hopefully RCI able to produce result why a document that had been issued to refugees by the Immigration, Department and which was supposed to have been frozen in 1984 had been issued again, at least twice, in 2007 and in 2010.

    ReplyDelete
  21. pihak berkuasa perlu berhenti memberi IMM13 dan projek IC kepada pendatang tanpa izin

    ReplyDelete
  22. semoga penubuhan RCI dapat memberi harapan kepada kita untuk menyelesaikan isu pati di Sabah yang tiada kesudahan..

    ReplyDelete
  23. Semoga hasil siasatan yang dibuat dapat merungkai kebenaran isu ini.

    ReplyDelete
  24. It's a messy job but i am sure they definitely can find the solution to this problems. Just hope that people willing to give their cooperation

    ReplyDelete