BORNEO SABAH ARAMAII

Friday 18 January 2013

Usaha kerajaan membendung isu pendatang asing



Setelah sekian lama isu "Projek IC" di perkatakan, akhirnya Perdana Menteri kita Datuk Seri Najib Razak telah meluluskan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menangani masalah berkaitan pendatang tanpa izin di Sabah pada 1 Jun 2012.

Seramai 5 orang panel yang telah dilantik untuk merealisasikan matlamat Suruhanjaya ini iaitu Bekas Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Tan Sri Amar Steve Shim Lip Kiong, Naib Canselor Universiti Malaysia Sabah (UMS), Datuk Dr Kamaruzaman Hj Ampon, bekas Peguam Negeri Tan Sri Herman Luping, bekas Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah, Datuk K.Y. Mustafa dan tokoh korporat Datuk Hendry Chin Poy. Penubuhan Suruhanjaya mengambarkan bahawa kerajaan amat menitikberatkan apa yang diinginkan oleh rakyat selaras dengan slogan "Rakyat didahulukan, Pencapaian Diutamakan".

Suruhanjaya telah memulakan perbicaraan pada pada 15 January 2013. Tan Sri Harris Salleh telah mengemukakan hujah beliau yang mana tidak terdapat sebarang kes berkaitan iaitu pemberian kad pengenalan kepada pendatang asing.

Kata-kata dari Tan Sri Harris Salleh:

"Setakat yang saya sedar, tidak ada perkara seperti Projek IC. Jika mereka (agensi-agensi persekutuan) memberikan kad pengenalan, mereka mungkin tergesa-gesa kerana mereka perlu berurusan dalam ribuan orang, supaya mereka boleh mempercepatkannya," kata Harris yang menjadi Ketua Menteri pada 1976-1985.
"Tetapi setakat yang saya tahu, secara rasmi atau tidak rasmi, tidak ada Projek IC," katanya kepada suruhanjaya siasatan diraja mengenai pendatang asing di Sabah kelmarin.
Pengakuan ini telah dikeluarkan oleh Tan Sri Harris sendiri yang mana beliau merupakan ketua Menteri Sabah ketika itu.

Terdapat beberapa saksi yang telah di panggil untuk memberikan keterangan berkaitan dengan isu ini. Difahamkan bahawa mereka adalah dari kalangan mangsa pelarian perang yang berasal dari Filipina sekitar tahun 1970-an. Kerajaan Sabah sangat menitikberatkan soal kemanusiaan sehingga sanggup menerima palarian-pelarian ini untuk tinggal sementara di Sabah. 

Usaha kerajaan ini diakui oleh United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR), Paul Allen Vernon yang mengatakan bahawa mereka telah bekerjasama dengan Kerajaan Sabah sejak tahun 1977 sehingga 1987 dan masih lagi memantau dan berhubung antara satu sama lain. Beliau juga mengatakan adalah penting bagi kerajaan Sabah menyediakan sebarang dokumen kewarganegaraan bagi mengelak berlakunya sebarang kekeliruan atau sebarang masalah kepada generasi pelarian tersebut. Oleh Sebab itu mereka telah disediakan kad pengenalan sebagai warganegara Sabah.

Hujah ini di sokong lagi dengan peryataan oleh Dr Mahathir yang mana beliau mengatakan bahawa memang benar beliau memberikan kewarganegaraan kepada mereka yang hanya layak untuk mendapatkannya.

Kepada mereka yang tidak layak, tidak akan diberikan sebarang dokumen yang berkaitan. Ini mendapat sokongan dari kenyataan yang dikeluarkan oleh pengarah pasukan petugas khas Persekutuan untuk Sabah dan Labuan, Datuk Suhaimi bin Mohd Salleh iaitu kerajaan telah mengusir 446,173 pendatang tanpa dokumen ke negara asal mereka sejak 1990.

Selain itu kerajaan berusaha untuk membenteras pendatang asing tanpa dokumen yang sah melalui operasi yang dinamakan "ops tanduk". Operasi ini telah dilakukan di sekitar daerah keningau pada tahun 2012. Menurut laporan, seramai 303 pendatang telah ditangkap. Separuh daripada tahanan telah di tempatkan di Pusat Tapisan di Bingkor manakala selebihnya  telah di hantar di rumah Merah Papar.

Kerajaan berusaha untuk menangani masalah ini dengan melakukan pelbagai usaha agar isu ini dapat ditengani. Usaha ini juga terbukti apabila suruhanjaya ini ditubuhkan. Kerajaan tidak mungkin meluluskan Suruhanjaya ini jika berlaku seperti apa yang di katakan oleh pihak tertentu berkaitan dengan "Projek IC".

Kita sedia maklum, sendiket untuk memalsukan kad pengenalan atau sebarang dokumen sememangnya berleluasan di Sabah. Contohnya satu sendiket pemalsuan kad pengenalah yang beroperasi di Tawau telah ditumpaskan oleh pihak berkuasa. Menurut laporan, sendiket ini berorentasikan penawaran dokumen berbentuk MyKad asli dan meminta mangsa-mangsa mereka supaya menyerahkan duit di antara RM1,000 – RM5,000, gambar, sijil lahir (jika ada) dan cap jari.

Terdapat pihak yang cuba untuk mengaut keuntungan dengan melakukan hal sebegini.Namun harus kita faham, mana-mana individu yang mendapat dokumen yang tidak sah, bukanlah datang dari kerajaan tetapi sebaliknya dilakukan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab.

80 comments:

  1. Memang Kerajaan benar-benar serius mahu menangani perkara ini kan. Tapi sayangnya pembangkang maka buta pula cakap kerajaan tidak buat kerja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikhlas atau tidak, kami menilaikannya.

      Delete
    2. Rakyat tau kerajaan ikhlas untuk membantu rakyat Sabah menangani masalah Pati ini.

      Delete
  2. Macam cAzmin ali lah ini. Belum apa-apa lagi sudah menyalak sana sini. Ketara betul bersalah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azmin harus sabar menantikan siasatan RCI dan laporan yang dibuat. Kini masih awal untuk membuat apa-apa kesimpulan.

      Delete
    2. Azmin hanya ingin mendapatkan publisiti sahaja. Itu sahaja yang beliau tahu buat.

      Delete
  3. Lagi satu kan.. Kamu tahukan cerita cAzmin Ali? Yang dia mengunakan Kod 71 ditengah IC tu.

    ReplyDelete
  4. Kod 71 dalam siastan Azmin sendiri sebenarnya orang yang mengunakan kod tersebut tidak layak untuk mengundi di Malaysia ini. Itulah yang Azmin cakap. tapi tidak tahu pula macam mana dia tidak sedar dengan diri sendiri yang mempunyai kod 71 itu.

    ReplyDelete
  5. kod 71 sebenarnya MyPR ataupun Kad Pengenalan Malaysia Pemastautin Tetap (Bukan Warganegara Malaysia). Jadi syarat seorang pengundi haruslah warga Negara malaysia bukannya MyPR. Tapi tidak tahu bagaimana pula Azmin dapat lepas jadi MP pula itu. Hebatkan Anwar dan konco-konconya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau betul Azmin menggunakan kod 71, bagaimana beliau boleh menjadi MP, soalan yang harus di jawab oleh anwar.

      Delete
  6. Ini just untuk info aa.. Kalau mahu boleh baca di sini..



    Azmin Ali memang macam...hehe

    ReplyDelete
  7. Ish2...memag durg BUTA sudah tu. yg jelas di mata durg mau FITNAH KERAJAAN BN saja. mereka juga buta bahwa, rakyat sekarang sudah maju. mereka bukan seperti lembu. yang kena tarik2. Hati2.. the more we speak, the more error appear. semuanya di mata rakyat. they will investigate and think their own who is the best.

    ReplyDelete
  8. Prime Minister Mohd Najib Abdul Razak believe that it is still premature to draw conclusions from the royal commission of inquiry into the Sabah immigrants issue, which is still at its initial stages.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berilah RCI masa yang mencukupi membuat siasatan yang wajar.

      Delete
    2. Expecting the RCI require more than 6 months period.

      Delete
  9. "We cannot gauge from the testimony of some witnesses. There are 167 more witnesses that will be called," Najib told a press conference after chairing the BN supreme council meeting in Kuala Lumpur.

    ReplyDelete
  10. He urged all parties not to speculate and to "allow the process to take place".

    ReplyDelete
  11. The RCI on Immigrants in Sabah began its public inquiry on Monday and will end its first five-day hearings today. It will resume its public hearings early next month with more witnesses to be called to testify.

    ReplyDelete
  12. Asked about former prime minister Dr Mahathir Mohamad's statement that it was okay to give citizenship to foreigners if done properly within the law, Najib agreed with his former party president.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak kelemahan untuk berbuat demikian dan adakah kesemua kelulusan mengikuti prosedur yang betul.

      Delete
  13. "If we give citizenship according to the law, there is nothing wrong... as long as it is in accordance with the law. Other governments do it too... it is not an issue."

    ReplyDelete
  14. He repeated Mahathir's claim that the first prime minister Tunku Abdul Rahman also give citizenship to one million Chinese.

    ReplyDelete
  15. Asked if the citizenship granted to the immigrants in Sabah had been in accordance with the law, Najib said that is what the RCI is for.

    ReplyDelete
  16. "Let the commission find out," said Najib. He cautioned against jumping the gun when evaluating the findings.

    ReplyDelete
  17. "As long as you don't speak of it in the wrong way."

    ReplyDelete
  18. However, Dompok said that the preliminary findings of the RCI proved the urgency of the problem.

    ReplyDelete
  19. "Investigation by the commissioners show that indeed there is a need for the RCI."

    ReplyDelete
    Replies
    1. RCI harus bertanggung jawab dan melaksanakan tugas dengan sewajarnya sebab rakyat menaruh harapan.

      Delete
  20. Asked whether he was surprised with the peccadilloes unearthed, Dompok said that he had known that those issues to be true long ago. "I am not shocked by the findings, as there are things that I have already brought before BN, and the cabinet... those are proven correct."

    ReplyDelete
  21. However he stopped short of commenting of any ill-will on the part of Sabahans, if any, existed over the illegal immigrant issue. "I shall comment further after the RCI is completed," the BN leader from Sabah added.

    ReplyDelete
  22. According to a number of witnesses at the RCI, government officials were instructed to provide thousands of illegal immigrants identity cards and citizenship to enable them to vote in support of BN in Sabah.

    ReplyDelete
  23. Kerajaan memang suka tolong orang.

    ReplyDelete
  24. Usaha kerajaan memang patut dipuji.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isu PATI masih awal untuk dikomen. Banyak usaha masih diperlukan.

      Delete
  25. bilalah masalah ini dapat diatasi dan dibendung..

    ReplyDelete
  26. semoaga ada cara yang berkesan untuk mengatasi isu ini

    ReplyDelete
  27. harap RCI ini berjaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua golongan harus memberi sokongan dan bantuan jika diperlukan sebab isu PATI isu semua pihak.

      Delete
  28. dan dapat menyelesaikan siapakah 'pengkhianat' sebenar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tindakan undang-undang harus dikenakan kepada pengkhianat negara dengan membawa masuk PATI yang begitu ramai.

      Delete
  29. semoga pembentukkan RCI dapat mencari penyelesaiannya untuk mengatasi masalah pendatang asing tanpa izin di Sabah

    ReplyDelete
  30. nantikan sahaja keputusan dari RCI

    ReplyDelete
  31. harap kerajaan akan terus berusaha untuk membenteras pendatang asing tanpa dokumen yang sah melalui operasi-operasi dari semasa ke semasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. PATI harus dipantau selalu agar tidak menjalankan aktiviti haram.

      Delete
  32. sememangnya kerajaan telah banyak bekerja keras dalam membenteras kemasukan PATI di negeri ini

    ReplyDelete
  33. yes, the government has indeed, pour out its sweat and blood, to ensure illegals in Sabah have been chased off

    ReplyDelete
  34. ..if not entirely, majority of them.

    ReplyDelete
  35. RCI akhirnya dibentuk menunjukkan keikhlasan kerajaan untuk mengatasi masalah yang dihadapi oleh rakyat iaitu isu PATI di Sabah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penubuhan cuma permulaan, banyak perlu diusahakan lagi.

      Delete
  36. kita semua tahu yakni pembangkang cuba untuk terus menjatuhkan Musa Aman dengan isu RCI ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika benar isu PATI dipunca oleh BN, rakyat sendiri juga akan menolak BN.

      Delete
  37. dan dengan harapan supaya rakyat akan terus hilang kepercayaan kepada beliau

    ReplyDelete
  38. sememangnya pembangkang kini berusaha unutk menggugat BN

    ReplyDelete
    Replies
    1. BN harus berusaha lagi untuk membuktikan pilihan rakyat sentiasa betul.

      Delete
  39. salah satu cara mereka ialah dengan melempar dakyah-dakyah yang tidak berasas kepada kerajaan BN.

    ReplyDelete
  40. Usaha kerajaan memang terbukti.

    ReplyDelete
  41. Projek IC wujud sejak Dr. Mahathir menjadi PM. Kewujudan ini tidak dapat dinafikannya.

    ReplyDelete
  42. Kerajaan tidak harus menafikan kemunculan mykad palsu lagi.

    ReplyDelete
  43. Ketua Menteri Sabah Datuk Musa Aman memberitahu akhbar arus perdana berbahasa Inggeris Rabu lalu agar tidak memainkan isu Suruhanjaya Di Raja (RCI) berkenaan pendatang haram.


    ReplyDelete
    Replies
    1. RCI yang bermula Isnin lalu menyaksikan bekas pegawai kerajaan mendedahkan bagaimana pendatang dari Filipina dan Indonesia diberikan kad pengenalan biru dan dokumen lain bagi mengesahkan status mereka sebagai pengundi pada pilihan raya negeri Sabah.

      Delete
    2. “Ia adalah permintaan agar tidak memainkan terlalu banyak,” kata seorang sumber kepada The Malaysian Insider hari ini akan tetapi tidak mahu dinamakan kerana takut kehilangan kerja. “Mereka takut kepada kesan buruknya,” tambah beliau.


      Delete
    3. Sumber tersebut memberitahu, Musa telah memanggil mesyuarat dengan media negeri termasuk wakil daripada New Sabah Times, Daily Express, The Borneo Post dan akhbar dikawal oleh Barisan Nasional seperti New Straits Times dan The Star, termasuk agensi berita nasional, Bernama.

      Delete
    4. Bekas pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Sabah, Ramli Kamarudin memberitahu RCI pada Rabu lalu bahawa arwah Tan Sri Megat Junid Megat Ayub yang pada ketika itu timbalan menteri dalam negeri telah memberinya arahan untuk menyediakan pendatang dengan dokumen sementara bagi membenarkan mereka mengundi dalam pilihan raya 1994.

      Delete
    5. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) juga telah mengarahkan JPN Sabah untuk menukar nama 16,000 pendatang Indonesia dan Filipina di Sabah dan untuk memberi mereka kad pengenalan bagi meningkatkan jumlah pengundi Muslim, menurut bekas timbalan pengarah JPN Mohd Nasir Sgip yang memberi keterangan Rabu lalu.

      Delete
    6. Pilihan raya negeri kontroversi 1994 menyaksikan Parti Bersatu Sabah (PBS) mengalahkan BN dengan majoriti dua kerusi daripada 48 kerusi dewan undangan negeri.

      Delete
    7. Akan tetapi PBS ditendang keluar dari kerajaan negeri beberapa bulan selepas beberapa ahlinya menyertai BN.

      Delete
    8. Muka depan harian berbahasa Inggeris Sabah The Borneo Post tentang RCI bertajuk,” Wakil UNHCR puji tindakan pengeluaran dokumen pengenalan kepada suaka.”

      Delete
    9. Tajuk utama satu lagi akhbar harian berbahasa Inggeris Sabah Daily Express hari ini bertajuk “Pemberian IC sah disisi undang-undang: Dr M”, manakala satu artikel mengenai RCI bertajuk “Baik untuk memberikan mereka dokumen: UNHCR” di bahagian bawah halaman depan.

      Delete
    10. Artikel The Star tentang RCI bertajuk “’Tiada pesanan dari bos’” ditenggelamkan di tengah-tengah akhbar hari ini.

      Delete
    11. Musa turut bertemu dengan wakil akhbar bahasa Cina dari Sabah seperti Asia Times, See Hua Daily News dan Tawau Morning Post hari ini dan meminta mereka untuk memberi “publisiti kepada BN”, menurut seorang lagi sumber yang tidak mahu dikenali

      Delete
    12. “Beliau berharap masyarakat Cina akan menyokong BN (dalam pilihan raya umum ke 13),” tambah sumber tersebut.

      Delete
  44. usaha membendung pendatang asing harus diteruskan.

    ReplyDelete
  45. ‘Opposition using RCI issue for political gains’

    Former Sabah chief minister Datuk Seri Salleh Said Keruak opined that the opposition led by former deputy prime minister Datuk Seri Anwar Ibrahim was worried over the possibility of the Barisan Nasional (BN) government resolving the illegal immigrants’ issue in Sabah, once and for all.

    ReplyDelete
  46. ‘Opposition using RCI issue for political gains’

    Describing the opposition as opportunist, he said the opposition was trying to manipulate and opportunistically take advantage of the situation for political gains and interfered with the work of the Royal Commission of Inquiry (RCI) on illegal immigrants in the state.

    ReplyDelete
  47. ‘Opposition using RCI issue for political gains’

    “Obviously, Pakatan (opposition) is worried that BN will resolve the illegal immigrants’ issue in Sabah. That’s why they are politicising the issue. They don’t want the RCI panel to complete their work and use statements from ex-ISA (Internal Security Act) detainees to undermine the findings.

    ReplyDelete
  48. ‘Opposition using RCI issue for political gains’

    “Their sole strategy is to implicate Umno,” he told Bernama after attending a state Maulidur Rasul function, here yesterday.

    Salleh, who is Sabah Umno liaison deputy chief and State Legislative Assembly Speaker, was asked to comment on the purported RCI forum organised by an opposition party, here yesterday.

    He reiterated that BN government was serious about solving the perennial illegal immigrants problem in Sabah.

    “If they are sincere in resolving the issue, they should support the RCI to accomplish the task,” he said.

    ReplyDelete
  49. ‘Opposition using RCI issue for political gains’

    On Tuesday, Salleh, who is also the Kota Belud Umno Division chief had challenged Anwar to tell the truth about the illegal immigrants to the (RCI) that is tasked with looking into the long-standing problem in the state.

    ReplyDelete
  50. ‘Opposition using RCI issue for political gains’

    Salleh was quoted as asserting that Anwar was duty-bound to do so as he was deputy prime minister at that particular period, adding that “he was a powerful man and knew what was going on in Sabah”.

    The setting up of the RCI and appointment of its chairman and members was announced by the Prime Minister on Aug 11, last year to solve the problem of illegal immigrants in Sabah.

    ReplyDelete
  51. ‘Opposition using RCI issue for political gains’

    The hearing of the proceedings is headed by former Chief Justice of Sabah and Sarawak Tan Sri Steve Shim Lip Kiong.

    The panellists are Universiti Malaysia Sabah ex-vice chancellor Professor Datuk Seri Dr Kamaruzaman Ampon, Kuala Lumpur ex-police chief Datuk Henry Chin Poy Wu, former Sabah state secretary Datuk Kee Mustafa and ex-deputy chief minister and former state attorney-general Tan Sri Herman J. Luping.

    Subsequent proceedings would be held on Jan 29 to Feb 1 and from Feb 22 to Feb 27.

    ReplyDelete