BORNEO SABAH ARAMAII

Monday 24 December 2012

12 more short-term programmes for youths in Sabah




24th December, 2012
SANDAKAN:The Sabah Ministry of Youth and Sports will add 12 short-term training programmes in various skills to be implemented in several districts.
Its minister Datuk Pang En Yin said the decision was made following encouraging response from youths to the existing skills and entrepreneurial training programmes.
He said this year, the ministry through the skills and entrepreneurship unit in the Youth Development Division, had organised 28 training programmes which benefited 548 youths.
“Following requests from the majority of youths, I have approved additional programmes with two of these specially for training youths in the Karamunsing and Sibuga areas.”
Pang said this when closing a multi-cuisine cookery course and bun, cake and pastry-making course for youths at the District Youth and Sports Department, here, yesterday.
He said the government wanted youths to continue be given attention, especially those rural youths who were not fortunate enough to be able to pursue higher education.
Meanwhile, Pang urged the Lions Club of Sandakan Selingan, besides doing charity work, to participate in youth development.

10 comments:

  1. Rasanya tiada lagi alasan untuk golongan belia ni kurang kemahiran dan tiada pasaran di pasaran pekerjaan.

    ReplyDelete
  2. Manfaatkan program yang telah diusahakan oleh kerajaan dan aplikasikannya bila sudah habis kursus nanti.

    ReplyDelete
  3. bykkan program untuk golongan belia.

    ReplyDelete
  4. PEMBANGUNAN BELIA DAN SUKAN 2013

    Dalam Bajet 2013, sebanyak RM80.07 juta disediakan untuk program pembangunan belia dan sukan di bawah Kementerian Belia dan Sukan. Dengan memfokuskan kepada pembangunan sukan untuk semua dan sukan berprestasi tinggi

    ReplyDelete
    Replies
    1. PEMBANGUNAN BELIA DAN SUKAN 2013

      Teras utama Perkhidmatan Pembangunan Kecemerlangan Sukan adalah: Penglibatan aktif Persatuan Sukan Peringkat Negeri; Pengukuhan Sukan Berprestasi Tinggi; Pembangunan Industri Sukan; Pembangunan Kejurulatihan dan Kepegawaian Sukan, serta penyediaan kemudahan dan kelengkapan sukan.

      Delete
    2. PEMBANGUNAN BELIA DAN SUKAN 2013

      Ini adalah seiring dengan harapan kerajaan untuk mewujudkan generasi yang terdiri daripada ahli sukan yang mampu mengharumkan nama negeri dan negara di persada sukan kebangsaan dan juga antarabangsa.

      Delete
    3. PEMBANGUNAN BELIA DAN SUKAN 2013

      Kerajaan menyedari hakikat bahawa belia adalah aset terpenting dan pewaris pucuk kepimpinan negeri di masa hadapan. Komuniti belia adalah kelompok terbesar yang berpotensi memacu pembangunan dan kemakmuran negeri khususnya dan negara amnya.

      Delete
    4. PEMBANGUNAN BELIA DAN SUKAN 2013

      Justeru, kita mempunyai tanggungjawab untuk menyediakan landasan dan asas yang kukuh serta persekitaran yang kondusif untuk mencetuskan transformasi pembangunan belia perkasa dan modal insan yang mempunyai mindset yang tepat.

      Delete
    5. PEMBANGUNAN BELIA DAN SUKAN 2013

      Peruntukan sebanyak RM14.46 juta disediakan kepada Kementerian Belia dan Sukan khusus bagi pelaksanaan pelbagai program pembangunan belia pada tahun 2013, seperti Program Pembangunan Kepimpinan, Program Pembangunan Kemahiran dan Keusahawanan; Program Jaringan Kerjasama dan Program Pembangunan Sosial dan Perpaduan.

      Delete
    6. PEMBANGUNAN BELIA DAN SUKAN 2013

      Kerajaan juga menyediakan peruntukan sebanyak RM240.68 juta untuk pelaksanaan pelbagai program yang melibatkan belia yang akan dilaksanakan oleh kementerian dan jabatan lain seperti Kementerian Pembangunan Sumber dan Teknologi Maklumat, Jabatan Pembangunan Sumber Manusia, Jabatan Pertanian dan lain-lain lagi.

      Delete